we think out of the bowl.

de vr training van Rademaker

lees verder.

een virtuele, 70 meter lange productielijn voor deeg vormt het hart van de virtual reality training die inmiddels deel uitmaakt van de rademaker academy. het bedrijf maakt ‘food processing equipment’. simpel gezegd bouwt rademaker dus de machines die bijvoorbeeld brood, croissantjes, pizza’s of deeg creëren. voor de training op die machines bestond al een klaslokaal en een werkende productielijn. één schakel in het leerproces ontbrak echter: de virtuele operator training van goldviz.

Jeroen Fredrik is 3D Experience Designer bij Rademaker en houdt zich, zoals hij het zelf zegt, bezig met ‘alles wat met 3D te maken heeft, maar geen engineering is’. Ooit begonnen als werktuigbouwkundig ingenieur, en dus bezig met de ontwikkeling van machines, creëert hij nu de 3D content die potentiële klanten moet laten zien hoe de machines werken. “Mijn materiaal komt op de website, gaat naar klanten en gebruiken we voor beurzen en training. Ik zorg voor de juiste beleving bij onze klanten als ze onze producten willen afnemen.”

Je hebt zelf al genoeg ervaring in 3D. waarom dan toch naar Goldviz gestapt?

“Wij zagen dat de ontwikkelingen in Virtual- en Augmented Reality heel hard gingen en verwachtten dat het in de toekomst alleen maar belangrijker zou worden. Die ontwikkeling wilden we absoluut niet missen. Als je nu niet voorop loopt, ren je over vijf jaar achter de feiten en je concurrenten aan.
Vanuit mijn 3D achtergrond, heb ik natuurlijk wel zicht op VR en AR, maar het ook daadwerkelijk bouwen is nieuw voor me. Alles wat je in 3D doet, is nog geen VR. Op een beurs hebben we Carlo (de eigenaar van Goldviz – red.) ontmoet.”

aanhalingsteken

leren van je fouten, doe je in vr zonder negatieve real-life gevolgen.

Jeroen Fredrik 3D Experience Designer bij Rademaker

Inmiddels maakt de Virtuele Operator Training deel uit van de Rademaker Academy. Hoe kwamen jullie juist op een VR-training als eerste product?

“We moesten natuurlijk op zoek naar een goede case voor onze eerste duik in de mogelijkheden van VR. We kwamen vrij snel op de training. Daarin zouden de toekomstige operators van onze machines alvast de eerste basisprincipes beoefenen voordat ze daadwerkelijk met een echte machine in aanraking komen.”

Maar jullie hebben al een echte machine, die echt deeg maakt. Als je de trainees daar al aan kunt laten experimenteren, waarom zou je ze dan toch eerst in een vr-simulatie stoppen?

“Op de Rademaker Academy leren mensen van over de hele wereld hoe ze met onze machines om moeten gaan. Zij zijn graag bezig en zijn niet gewend om 8 uur in een klaslokaal te zitten. Eigenlijk valt het VR lab precies tussen dat klaslokaal en de real life praktijktraining.
Op de eerste plaats heeft VR een extra meerwaarde omdat je fouten kunt maken zonder bang te hoeven zijn voor de gevolgen. Als we daadwerkelijk aan de fysieke productielijn trainen, gaat er voor elke test-run bijvoorbeeld, 100 kilo deeg over de band. Aan het einde moet die de afvalbak in. Dat is zonde, maar ondertussen moeten mensen de bediening van die lijn wel beoefenen. En wetende dat ze nog meer deeg zouden kunnen verspillen, maakt trainees terughoudend om instellingen aan te passen, te experimenteren en te leren.”

Dus ze durven in VR meer te experimenteren, waardoor ze sneller leren en ook nog eens minder deeg verspillen.
“Precies! En daarnaast heb je in iedere groep veel soorten mensen. Heb je 8 trainees, staan er 2 vooraan, 4 in het midden en 2 blijven achter de groep staan en durven eigenlijk niet op de knoppen te drukken. Misschien zijn ze bang voor de groep fouten te maken, of zijn ze gewoon verlegen. In VR wordt die drempel minder groot en komt iedereen een keer aan de beurt. Iedereen zet een keer die bril op en iedereen staat even in het middelpunt.”

De VR Training van Rademaker

Jullie hebben gekozen voor een echte VR room, compleet met Green Screen. Waarom?

“Het VR Lab biedt veel extra mogelijkheden. Omdat alles al staat, hoef je natuurlijk niet voor iedere training de VR installatie op- en af te bouwen. Voor een deel gaat dat ook om het gevoel: onze klanten komen van over de hele wereld. Dus we wilden ze niet zomaar even in een kantoor zetten met een paar statieven en sensoren. Daarnaast bezoeken ook nieuwe, potentiële klanten ons. Deze high end VR Experience vergeten ze niet snel en kan voor ons een voordeel opleveren ten opzicht van de concurrentie.
Maar ook didactisch heeft het voordelen. Een extra beeldscherm zorgt dat trainees vanuit 4 verschillende camerastandpunten met elkaar mee kunnen kijken. Door het systeem dat Goldviz daarvoor bouwde, kan dat in first person waarbij ze zien wat de gebruiker ziet, maar ook in third person. Daarbij zweven ze als het ware door de ruimte en hebben het overzicht. Omdat ze andere dingen zien, helpt de groep elkaar. Ze roepen bijvoorbeeld dat iemand achter zich moet kijken omdat hij op de verkeerde plek naar een knop op zoek is.
Overigens kunnen we die set ook meenemen naar de klant. We zijn dus niet gebonden aan de VR ruimte. En zeker bij de training op locatie, bespaart de VR training geld. Die produceert misschien 50.000 croissants per uur. Een halve dag trainen betekent dan geen productie of iedere fout verpest een productierun. We maken dus een stuk praktijktraining virtueel.”

Jullie hebben virtueel een complete productielijn voor deeg nagebouwd. Daarbinnen worden gebruikers met een aantal scenario’s geconfronteerd die ze in het echt ook tegen zouden kunnen komen. In een gamified omgeving zijn ze eigenlijk gewoon bezig deeg te maken. Leren door te doen dus. Kun jij je nog herinneren wat je dacht toen je de bril voor het eerst opzette?

“De machine die we in virtueel hebben nagebouwd, waren we toen ook in real life aan het opzetten. Maar de Goldviz’ demo was klaar voor de fysieke machine. Ik had écht het gevoel alsof ik in de bakkerij stond. Eigenlijk had ik het gevoel de echte machine al gezien te hebben. Zo realistisch voelde de hele ervaring voor mij.
Maar het was ook direct veel meer dan een leuke gadget. Het interactieve, de knoppen en de bewegingen voelden zo goed aan. Dat had ik nog nooit gezien. We kunnen echt tegen onze klanten zeggen: we hebben iets unieks voor je.”

aanhalingsteken

eigenlijk valt de vr academy precies tussen het klaslokaal en real life.

Jeroen Fredrik 3D Experience Designer bij Rademaker

welke elementen waren voor dat realisme belangrijk?

“Het realisme van het deeg was cruciaal. De machine is relatief makkelijk te maken. Ik leverde het 3D object al aan Carlo aan. Maar aan het deeg wordt getrokken, dat zet uit, er komt meel op, het wordt gedurende het proces millimeters dikker of dunner. En juist op basis van die informatie, stelt de operator de machine in. Dus dat deeg moest er goed uit zien.”

Dan is het product af, wat zijn de reacties?

“We hebben de mobiele training helaas slechts één keer een keer in Oostenrijk kunnen gebruiken, maar daar kregen we al laaiend enthousiaste reacties. Helaas konden we de volledige training door Corona nog niet in ons lab geven. Maar dat gaat net zo positief ontvangen worden. Daar vertrouw ik 100 procent op. De demos die we hebben kunnen geven, zijn namelijk stuk voor stuk erg goed ontvangen. We vonden wel een extra functionaliteit voor de virtuele wereld. Als we een offerte voor klanten maken, maken we ook een 3D model van hun machine. Die plaatsen we dan in de virtuele wereld en een van ons zet de VR-bril op. Met een teamsverbinding delen we dat beeld met de klant. In plaats van een 3d model kijkt de klant mee met iemand die langs zijn toekomstige lijn loopt. Je bent dan even een marionet in een VR bril, maar je kan wel voor de klant onder, achter en in de machine kijken. Dat geeft een veel beter beeld van grootte en schaal. Zeker in Corona tijd, is het een extra middel om toekomstige klanten goed te kunnen bedienen zonder dat ze naar ons hoeven te komen. Het is veilig.”

En nu is het tijd om door te pakken?

“Op de eerste plaats kunnen we niet wachten om met veel meer echte trainingen aan de slag te gaan. Op basis van de feedback van tientallen sessies, kunnen we het product echt gaan verbeteren. Maar deze training is nog maar voor één type machine. We hebben ook lijnen voor brood, taarten, voor meerdere producten; we zien mogelijkheden ook andere productgroepen te laten trainen. Of eventueel de maintenance. Er zijn zoveel mogelijkheden om door te pakken!”

interessant? hou het niet voor jezelf en deel het verhaal.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Email

laten we samenwerken.

jouw email. krijgt de nieuwsbrief.