virtual reality
Virtual Reality is een computertechnologie die de virtuele wereld zichtbaar maakt door gebruik te maken van virtual reality headsets voor het tonen van realistische beelden en het simuleren van jouw aanwezigheid in een virtuele of fictieve ruimte. Met deze technologie richten wij ons op het zichtbaar maken van het onzichtbare.Denk hierbij aan producten die je op dat moment niet bij je hebt, producten die nog niet bestaan of producten die te klein zijn om met het menselijke oog te zien.
Het voordeel van Virtual Reality is dat de gebruiker voor een moment afgesloten is van de werkelijkheid en dat je ze even kunt onderdompelen in een wereld zoals jij wilt dat deze er uit ziet. Laat een gebruiker meevaren door een nieuwe, nog aan te leggen sluis, om zo de noodzaak en voordelen ervan te benadrukken. Of neem de ideale product configuratie mee op je laptop zodat je dit overal waar je gaat kunt laten zien aan jouw toekomstige klanten.

dedicated vr
Het grootste verschil tussen de computer en de telefoon oplossing op dit moment is dat er meer mogelijk is met de VR-Bril + Computer combinatie. Met computer bedoelen wij een gespecialiseerde pc of laptop waar meer (grafische) rekenkracht in zit. Deze rekenkracht komt goed tot uiting in de Virtual Reality omgeving die daardoor meer kan bevatten en er beter uitziet. Daarnaast zijn er voor dedicated VR veel meer vormen van interactie toe te voegen aan de beleving en zijn vrijwel alle technische en belevings innovaties op het gebied van VR als eerst onder dedicated VR te vinden.
Een computer moet wel aan verschillende eisen voldoen om als VR systeem te kunnen fungeren. Zo moet er voldoende RAM geheugen, een stevige grafische kaart en een sterke processor aanwezig zijn in de computer. Hierdoor vallen de meeste huis- tuin- en keuken computers af. Wilt u graag meer advies over uw bestaande of nieuwe computer omtrent Virtual Reality dan kunnen wij u daar altijd vrijblijvend over adviseren.


oculus rift.
De Oculus Rift Bril heeft een standaard ingebouwde geluids oplossing (koptelefoon) en wordt breed ondersteund. Standaard wordt de Rift geleverd met een Xbox controller, afstandsbediening en een oculus sensor. Daarnaast is er ook een pakket inclusief 2 draadloze motion controllers, die overigens ook los te bestellen zijn. Wij adviseren deze bril voornamelijk voor toepassingen waarbij je wilt dat de gebruiker op zijn plaats blijft zitten. De kwaliteit van deze bril is erg goed.

htc vive.
De HTC Vive staat bekend om zijn mogelijkheid om rond te kunnen lopen in een vooraf bepaalde ruimte van maximaal 4 bij 4 meter. De Vive is erg comfortabel en heeft een losse 3,5mm aansluiting voor de meegeleverde oordopjes. Omdat dit een losse aansluiting is kun je deze ook makkelijk vervangen door jouw favoriete koptelefoon voor de beste ervaring. De HTC Vive wordt standaard geleverd met 2 motion controllers en 2 “lighthouses”. Deze lighthouse verspreiden infrarood licht door de omgeving. Aan de hand van dit infrarood licht wordt je positie bepaald in de voor jou afgezette ruimte met als gevolg dat je gewoon rond kunt lopen in deze ruimte.


mobile vr.
Bij mobile VR heb je altijd een telefoon nodig die in een houder of bril wordt geschoven om de VR ervaring te laten werken. De houders zijn er in verschillende vormen en maten. De meest voorkomende varianten zijn Google Cardboard, Google Daydream en Samsung Galaxy VR. Waar Google Cardboard werkt met bijna iedere moderne telefoon werken Daydream en Galaxy VR alleen met specifieke telefoons. Er zijn naast deze 3 opties nog veel meer mogelijkheden maar deze vallen buiten het bereik van deze algemene informatie.
Het grote voordeel van Mobile VR is dat het minder duur en simpeler in gebruik is, De interactie en grafische kwaliteit op Mobile VR is wel minder dan bij een Computer + VR Bril. Hier is goed omheen te werken en in een persoonlijk gesprek kunnen wij de voors en tegens zichtbaar maken.
google cardboard.
De Google Cardboard is een bril van karton waar je de telefoon in kunt schuiven. De Cardboard wordt gebruikt in combinatie met de Google Cardboard app op de telefoon. De Cardboard bril kan bij ons besteld worden en zelfs bedrukt worden met een leuke boodschap of een bedrijfslogo. Vraag je doelgroep op jouw evenement om een applicatie te downloaden en te installeren op hun telefoon, geef ze een Google Cardboard met boodschap of bedrijfslogo erop en zij kunnen dan direct jouw Virtual Reality beleven.
wat kosten cardboards bij ons? vraag het hier.

google daydream.
Day dream is het mobile VR systeem van google en wordt vooral gebruikt als u een iets serieuzere vorm van VR wilt laten zien zonder over te stappen naar dedicated VR. Vaak liggen er op een evenement verschillende exemplaren klaar voor gebruik die aangereikt worden aan de bezoekers. Het voordeel van Google Daydream ten opzichte van Google cardboard is dat deze bril echt een stuk beter zit en omdat er specifieke telefoons in gaan is de ervaring doorgaans beter. In deze VR bril van Google kunnen maar een beperkt aantal smartphones.

samsung gear vr.
De Gear VR is het Mobile VR systeem van Samsung en is perfect als je een betere ervaring wilt geven dan bij Google Cardboard. Daarnaast heeft het ook weer niet de kosten van Dedicated VR waardoor het toegankelijker is, ook voor bedrijven met minder budget. De Gear VR wordt vaak ingezet tijdens beurzen en evenementen om specifieke VR ervaringen te tonen. Bovendien is de Gear VR makkelijk mee te nemen in een kleine tas naar zakenrelaties en klanten. Omdat de Gear VR gebruik maakt van specifieke telefoons is de beleving vaak een stuk beter dan bij Google Cardboard.


motion controllers.
Een motion controller is een apparaat dat bewegingen registreert en dit omzet naar signalen die als besturing dienen in een applicatie of computerspel. Een bekend voorbeeld van een motion controller is de Wii Remote van Nintendo Wii. Deze draadloze controllers zijn onlosmakelijk verbonden met Virtual Reality omdat ze de gebruiker de optimale ervaring bieden in de digitale omgeving. Vaak worden de controllers gebruikt om de handen van de gebruiker te simuleren om daarmee objecten op te pakken, aan te wijzen of te selecteren. Voor iedere VR-set zijn er bijbehorende motion controllers, dit geldt voor zowel Mobile als Dedicated VR.

sensoren.
Om Dedicated VR goed te laten werken heb je ook “sensors” nodig. Deze sensoren moeten in de ruimte geplaatst worden. Ieder merk heeft zijn eigen sensoren en eigen techniek maar alle sensoren doen uiteindelijk hetzelfde. De sensoren bepalen namelijk de positie van de bril en eventuele controllers in de ruimte. Beweegt de gebruiker het hoofd opzij dan pikken deze sensoren deze beweging op zodat deze beweging vertaald kan worden naar de applicatie. Voor Oculus is dit de Oculus Sensor en voor HTC zijn dit de “Lighthouses”.
vr portfolio
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Bekijk hieronder dan een greep uit ons portfolio op het gebied van Virtual Reality of maak direct een afspraak.