virtual reality is, na een aantal grote hobbels op de weg, eindelijk aangekomen in een tijdperk waarin het bruikbaar en beschikbaar is voor bijna iedereen.
Nu de menigte een beetje gewend is aan VR komen er 2 nieuwe varianten op de markt. Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). In deze blog gaan we in op deze 2 verschillende technieken.

augmented reality.
Als eerste, Augmented reality. Deze techniek is al meer geïntegreerd in de samenleving dan de meeste mensen denken. Heb je snapchat, google translate of pokémon GO op je telefoon staan? Dan heb je Augmented reality al binnen handbereik. Augmented reality is een simpele overlay die over het beeld van de echte wereld heen valt. De interactie is echter minimaal bij AR. Er wordt op een scherm bijvoorbeeld verschillende informatie getoond die aan de hand van verschillende sensoren wordt bepaald. Denk aan snelheid, locatie (GPS), temperatuur of zelfs data van het internet. De informatie die getoond wordt houdt in hele beperkte mate rekening met de echte wereld waar het overheen valt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de locatie van je gezicht voor een faceswap in snapchat, of het herkennen van een vlak voor het plaatsen van tekst. Als de overlay van Augmented reality een echt virtueel object wordt, spreken we van Mixed Reality.

mixed reality.
Met Mixed Reality wordt de grens tussen VR en AR verkleind. De grafische eigenschappen zijn beter dan bij AR maar je bent niet afgesloten van de werkelijkheid zoals bij VR. De kracht achter MR is dat er door middel van een of meerdere camera’s een snelle 3d scan gemaakt wordt van de omgeving waar je in staat. Aan de hand van deze scan kunnen er virtuele objecten in de echte omgeving “gemixed” worden zoals een virtueel scherm waar je youtube op kunt kijken of een scherm met het weerbericht over je voordeur zodat je het kunt zien voordat je naar buiten loopt. Naast simpele 2d toepassingen zoals virtuele schermen. zijn er ook vergaande 3d oplossingen. Denk aan het plaatsen van een virtueel model van je nieuwe bank in je huiskamer of een 3d reparatie schema van een gecompliceerde machine. De grootste mogelijkheden zullen de komende jaren vanzelf aan het licht komen als de technologie beter beschikbaar wordt voor het grote publiek. Momenteel staat Mixed Reality nog het meest in de kinderschoenen ten opzichte van VR en AR.

samenvattend.
Uiteindelijk kunt je AR zien als “2d” of “plat” en Mixed Reality als “3d” of “met volume”. In grafisch ontwerp worden veel grafische oplossingen, ook al zijn ze plat, toch in 3d uitgevoerd omdat dit meer mogelijkheden biedt. Zo zal Augmented Reality in de loop van de tijd opgaan in Mixed reality, omdat dit gewoonweg meer mogelijkheden biedt. Iedere technologie zal zo zijn eigen toepassingen en voorkeuren gaan krijgen. MR zal waarschijnlijk het meest vriendelijk zijn op gebied van toepasbaarheid omdat je niet afgesloten bent van de buitenwereld zoals in VR en toch meer grafische kracht hebt dan bij AR. Simpele en betaalbare Mixed Reality is nog een paar jaar van ons verwijderd omdat het veel complexer en meer eisend is van verschillende datastromen dan Virtual Reality.
